sp70@op.pltel: 13 446 46 30

Biblioteka zaprasza:
– wtorek w godz. 10.00 – 12.00
– środa w godz. 10.00 – 12.00

Wspólne czytanie na kole czytelniczym:
– wtorek godz. 8.00 – 8.45
– czwartek godz. 8.00 – 8.45

Z księgozbioru biblioteki mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły.


W przypadku zniszczenia lub zagubienia lektury, czytelnik zobowiązany jest do jej odkupienia.


W bibliotece obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.


Uczniowie, którzy odchodzą ze szkoły zobowiązani są do rozliczenia się z biblioteką.


W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki, czytelnik zobowiązany jest odkupić inną uzgodnioną z bibliotekarzem.

 

Wypożyczoną książkę należy zwrócić w ciągu jednego miesiąca.


Na tydzień przed zakończeniem każdego roku szkolnego wszystkie wypożyczone książki powinny być zwrócone.

LEKTURY KLASA I

1. R. Witek – Pierwszaki z kosmosu
2. J. Porazińska – Pamiętnik Czarnego Noska
3. M. Kownacka – Plastusiowy pamiętnik
4. H. Łochocka – O wróbelku Elemelku
5. J. Papuzińska – Nasza mama czarodziejka
Wiersze J. Tuwima i J. Brzechwy oraz wybór legend i baśni

LEKTURY KLASA II

1. J. Grabowski – Czarna owieczka
2. A. i Cz. Centkiewiczowie – Zaczarowana zagroda
3. G. Kasdepke – Detektyw Pozytywka
4. W. Chotomska – Dzieci pana Astronoma (fragmenty)
Wiersze J. Tuwima, J. Brzechwy, D. Gellner oraz wybór legend i baśni

LEKTURY KLASA III

1. A. Lindgren – Dzieci z Bullerbyn
2. R. Pisarski – O psie, który jeździł koleją
3. H. Ch. Andersen – Baśnie
4. M. Krüger – Karolcia
5. M. Konopnicka – Jak to ze lnem było?
6. J. Papuzińska – Asiunia
7. M. Pałasz – Sposób na Elfa
8. J. Porazińska – O dwunastu miesiącach
9. J. Porazińska – Szewczyk Dratewka
10 A. i Cz. Centkiewiczowie – Anaruk, chłopiec z Grenlandii
Wiersze J. Tuwima, J. Brzechwy, W. Chotomskiej oraz wybór legend i baśni

W klasach I – III wychowawca klasy ustala listę lektur obowiązkowych do przeczytania w całości lub we fragmentach.

LEKTURY KLASA IV

1. J. Brzechwa – Akademia pana Kleksa
2. J. Christa – Kajko i Kokosz. Szkoła latania
3. A. Mickiewicz – Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (opisy)
4. J. Olech – Dynastia Miziołków
5. R. Goscinny, J. Sempe – Mikołajek
6. J. Wybicki – Mazurek Dąbrowskiego

Wybrane podania i legendy polskie
Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Aleksander Puszkin
Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima.

Lektura uzupełniająca:

1. A. Bahdaj – Kapelusz za 100 tysięcy
2. F.H. Burnett – Tajemniczy ogród

LEKTURY KLASA V

1. C. S. Lewis – Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
2. F. Molnar – Chłopcy z Placu Broni
3. A. Mickiewicz – Pan Tadeusz ( fragmenty )
4. B. Prus – Katarynka
5. J. Słowacki W pamiętniku Zofii Bobrówny
6. S. Szmaglewska – Czarne Stopy
Wybrane mity greckie
Biblia ( fragmenty )
Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza

Lektura uzupełniająca:

1. Maleszka – Magiczne drzewo
2. B. Prus – Kamizelka
3. M. Twain – Przygody Tomka Sawyera

LEKTURY KLASA VI

1 A. Czechow – Kameleon, Śmierć urzędnika
2. R. Kosik – Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
3. A. Mickiewicz – Pan Tadeusz (fragmenty )
4. J. R. Tolkien – Hobbit, czyli tam i z powrotem
5. H. Sienkiewicz – W pustyni i w puszczy
6. I. Krasicki – Bajki (wybrane)
Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.

Lektura uzupełniająca:

1. L. M. Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza
2. K. Makuszyński – Szatan z siódmej klasy
3. A. Szklarski – Tomek w krainie kangurów

LEKTURY KLASA VII

1. Ch. Dickens – Opowieść wigilijna
2. A. Fredro – Zemsta
3. H. Sienkiewicz – Quo vadis, Latarnik
4. A. Mickiewicz – Dziady cz. II
5. A. Mickiewicz – Pan Tadeusz (fragmenty)
6. J. Kochanowski – wybór fraszek, pieśni i trenów
7. S. Żeromski – Siłaczka
8. I. Krasicki – Żona modna
Wybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta

Lektura uzupełniająca:

1. A. Christie – wybrana powieść kryminalna
2. E. Hemingway – Stary człowiek i morze
3. N.H. Kleinbaum – Stowarzyszenie Umarłych poetów

LEKTURY KLASA VIII

1. A. Kamiński – Kamienie na szaniec
2. A. Mickiewicz – Pan Tadeusz
3. J. Słowacki – Balladyna
4. S. Żeromski – Syzyfowe prace
5. A. de Saint-Exupery – Mały Książę
Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka.

Lektura uzupełniająca:

1. M. Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego
2. A. Fiedler – Dywizjon 303
3. E.-E. Schmitt – Oskar i pani Róża lub Dziecko Noego

Nauczyciel j. polskiego ustala indywidualnie w klasach, w których uczy, listę lektur obowiązkowych i nadobowiązkowych (dotyczy klas IV – VIII).

Biblioteka szkolna realizuje następujące programy:

KSIĄŻKI NASZYCH MARZEŃ

W szkolnej bibliotece
„Książki naszych marzeń”

        Szkoła uzyskała wsparcie finansowe w wysokości 1250,00 zł na zakup książek do biblioteki szkolnej w ramach Rządowego programu „Książki naszych marzeń”.

        Środki z programu zostały przeznaczone na zakup literatury dziecięcej i młodzieżowej. Biblioteka wzbogaciła także księgozbiór w lektury szkolne zgodnie z nową podstawą programową. Najwięcej zakupiono książek współczesnych pisarzy, ponieważ poruszają one problemy współczesnego świata, bliskie otoczeniu ucznia. Uczniowie mogą wypożyczać książki na okres ferii zimowych i letnich. Nowa oferta powinna pogłębiać w uczniach nawyk czytania oraz wzbudzać i rozwijać zainteresowania czytelnicze. Pamiętajmy, że czytanie książek to sposób spędzania wolnego czasu, to sposób na nudę. Książka uczy, bawi i wychowuje, między innymi rozwija pamięć, wyobraźnię, bogaci słownictwo, utrwala ortografię. Zachęcajmy więc dzieci i młodzież do lektury.

KSIĄŻKI Z NARODOWEGO PROGRAMU
ROZWOJU CZYTELNICTWA

W roku 2019 nasza biblioteka szkolna otrzymała dofinansowanie w wysokości 3100,00 zł na zakup nowości wydawniczych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Program umożliwia zakup książek do bibliotek szkolnych w celu promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijania ich kompetencji i zainteresowań czytelniczych.

W ramach programu zakupiono do biblioteki szkolnej 126 egzemplarzy książek, w tym lektury i literaturę beletrystyczną.

Zapraszamy do odwiedzania biblioteki szkolnej i czytania.

Aby przybliżyć nową ofertę biblioteki zorganizowano wystawę „Nowości w naszej bibliotece – przyjdź, zobacz i przeczytaj, bo warto”. Piękne wydania nowości wydawniczych zachęcają do czytania.

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM

WSZYSCY CHCEMY, ABY NASZE DZIECI WYROSŁY NA MĄDRYCH, DOBRYCH I SZCZĘŚLIWYCH LUDZI. JEST NA TO SPOSÓB – CZYTAJMY DZIECIOM!

CEL AKCJI

1. Wprowadzanie dzieci w świat literatury.
2. Budzenie zaciekawienia książką, zainteresowań czytelniczych.
3. Kształcenie nawyku czytania.
4. Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputera.
5. Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
6. Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie wyobraźni.
7. Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
8. Budowanie więzi między rodzicem i dzieckiem.
9. Zaznajomienie dzieci z utworami i twórczością różnych pisarzy.
10. Zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
11. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
12. Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
13. Przygotowanie dzieci do samodzielnego wyboru książek.
14. Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.

WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY

Każdy z nas pragnie dla swojego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od rodziców.

Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.

Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.

Czytając dziecku od urodzenia możemy wiele zrobić. Zanim zacznie mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie.

Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną, zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka. Znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny Jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowania, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia.

Zwrócono również uwagę na to, że dziecko, któremu czyta się codziennie czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie, które wpływają na jakość jego życia co najmniej tak znacząco jak zdrowy kręgosłup czy zdrowe oczy.

Stwierdzono, że jeżeli rodzice nie znajdą czasu dla dziecka, przedkładając nad jego potrzeby swą karierę, zarobkowanie lub własne przyjemności, nieświadomie narażają całą jego przyszłość.

Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem. Więź z najbliższą osobą jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka, warunkiem, by mogło wyrosnąć na zdrowego emocjonalnie i dojrzałego człowieka.

Wśród kolejnych atutów głośnego czytania wymienia się – korzyści językowe i umysłowe. Dzieci, którym się czyta będą używały bogatego i pięknego języka, posiądą umiejętności ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się w sposób jasny, logiczny i obrazowy, czyli wartości bardzo ważne w życiu społecznym.

Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza.

Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo! Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono nastolatkiem.

17 zalet książki:

1. Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.

2. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.

3. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.

4. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.

5. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.

6. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.

7. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.

8. Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.

9. Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w rozumieniu zależności.

10. Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc.

11. Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.

12. Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata, i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom.

13. Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu.

14. Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.

15. Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami.

16. Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą – nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże, ile może dać dobra literatura.

17. Literatura dziecięca wzbogaca kulturę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcom, redaktorom, drukarzom, recenzentom, księgarzom, bibliotekarzom… Literaturę dziecięcą można również eksportować przynosząc krajowi dochód i uznanie za granicą.

Czytanie jest jak witamina i szczepionka, dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!

Na podstawie wypowiedzi dr Doroty Grabowskiej UW Sulejówek
oraz listu do rodziców prezesa Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” – Ireny Koźmińskiej

Close Menu