Zaciekawia(j)my matematyką – odkrycie zera

Uczennice i uczniowie kl. IV i kl. VI na lekcji matematyki poznali historię odkrycia zera. Obejrzeli film, rozwiązali kartę pracy, wykonali plakaty z zerem w roli głównej i pozowali z zerem do zdjęcia. Kadry z filmu zostaną w pamięci, plakaty ozdobią klasopracownię i zainspirują zainteresowanych (nie)lubiących matematykę, zdjęcia będą dostępne na stronie internetowej.

Z filmu i z lekcji uczniowie dowiedzieli się, że inskrypcja z zerem pochodzi z roku 876n.e. Zero pojawiło się tam dwa razy: w liczbach 270 i 50. Wyrażały one, według innych źródeł, wymiary obszaru przeznaczonego na budowę świątyni. To, że najstarsze dotąd zero odczytano właśnie w Gawlior, nie oznacza, że tam (czy nawet w Indiach) zero zostało zapisane po raz pierwszy. Niektóre zapisy zera mogły się nie zachować. Wcześniej tam, gdzie powinno być umieszczone zero, w zapisie pozostawiono puste miejsce, a w niektórych zapisach z początku naszej ery, która nie zaczyna się od roku zerowego, tylko pierwszego, zero zaznaczono kropką. Dopiero zero z Gwalior uznano za pierwszy zapis tej nietypowej cyfry. Wraz z innymi cyframi inskrypcji zaskakująco przypomina nasze zapisy. W niektórych krajach Europy zero pojawiło się stosunkowo późno, nawet w XVIII wieku.